Ateisten, som forsvarer ID
Den kendte amerikanske filosof og ateist Thomas Nagel er forfatter til bogen Mind and Cosmos. Der burde dengang i 2012 intet opsigtsvækkende have været ved denne udgivelse. Nagel havde trods alt gennem et langt liv i forvejen forfattet 10 bøger, men undertitlen var imidlertid så provokerende, at bogen siden sin udgivelse har givet anledning til vældig debat. Undertitlen lyder: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature Is Almost Certainly False (Hvorfor den Materialistiske Neodarwinistiske Opfattelse af Naturen Næsten med Sikkerhed er Forkert).
Inspireret af Stephen Meyers Signature in the Cell har Nagel med sin bog leveret en kritik af det altdominerende materialistiske paradigme, som danner basis for evolutionsscenariet. Trods det at være ateist kan Nagel se validiteten i Meyers argumenter mod, at tilfældige fysiske processer kombineret med naturlovene skulle være den mest sandsynlige kausale forklaring på tilblivelsen af DNA-koden. Nagels bog er en bekræftelse på, at ID-forskerne rejser en helt igennem valid og relevant kritik af evolutionsteorien, og det materialistiske paradigme den opererer under.


Det er enestående at høre et sådant angreb fra en erklæret ateist og derfor yderst interessant, at Nagel helt åbent anerkender, at de materialistiske darwinistiske forklaringer intet andet er end tomme forklaringer konstrueret til at udfylde hullerne i vores mangelfulde forståelse af virkeligheden. I Mind and Cosmos tager Nagel intelligent design-bevægelsen i forsvar og slår fast, at vores kritik af neo-darwinismen er helt på sin plads. Som ovenstående citat viser, vil det i Nagels øjne være et fremskridt, hvis videnskaberne bevægede sig væk fra det fastlåste materialistiske tankesæt.
Ifølge Richard Dawkins, vor tids ateistiske bannerfører, repræsenterer ID en tilbagevenden til den mørke middelalder, hvor irrationelle ”God of the gaps-forklaringer” på virkelighedens beskaffenhed ifølge Dawkins var det dominerende. Nagels syn er komplet det modsatte. Han mener, at ID-bevægelsen og dens evolutionskritik repræsenterer et fremskridt for videnskaberne og kulturen.
Kategorier